OPTAKT: Ny svær opgave venter på udebane

Turneringsprogrammet har maget det sådan, at foråret starter med to udekampe for Middelfart Boldklub. Efter sidste lørdags nederlag på 3-1 til FC Roskilde er det nu Brabrand IF, der venter i en ny vigtig duel om at hænge på i toppen i 2. division. Det var en ærgerlig streg i regningen, at topopgøret i Roskilde ikke gav udbytte, idet de fire hold omkring os alle vandt.

FC Roskilde gik med sejren 7 point foran Middelfart og Aarhus Fremad er nu 5 point foran os efter Middelfarts tredje nederlag på stribe. Vi tabte som bekendt to gange 0-1 i de sidste kampe i 2023 ude mod topholdet Esbjerg fB og hjemme mod Skive IK fra den nederste halvdel af rækken. Desuden vandt Nykøbing FC deres kamp og er nu kun ét point efter Middelfart.

Det strammer til og selv om der stadig er 11 point ned til stregen, der skiller de to slutspil, er det vigtigt at få nogle sejre på kontoen, så der også er noget at spille efter i slutspillet. Der er desværre gået lidt Roskildesyge i Middelfart i denne sæson, hvor de to kampe mod sjællænderne er blevet tabt efter indsatser under standard og lige lovlig mange gaver til modstanderne fra forsvaret.

Slow starter

Middelfart har i flere sæsoner har lidt svært ved at komme godt fra start og tendensen til den langsomme start viste sig igen i Roskilde. Cheftræner Kristoffer Johannsen:

Vi manglede noget på dagen. FC Roskilde fortjente sejren på deres større energi og vilje til at vinde duellerne med os. De spillede mere direkte end vi magtede. Middelfarts indsats er rimelig godkendt på flere parametre, men vi formåede ikke at få hul på Roskilde. Når vi så også er gavmilde i forsvaret, især ved de to første mål til Roskilde på få minutter i starten af 2. halvleg, bliver det svært.

Der var lidt uro i starten af kampen, hvor Middelfart ret hurtigt måtte skifte ud i forsvaret, da Thomas Viggers måtte gå ud allerede efter en håndfuld minutter. Marcus Mlynikowski kom ind i stedet. Vi havde dog en god følelse ved pausen trods manglende momentum, men kom så hurtigt ud på en større rutsjebanetur, beretter chefen.

Middelfart stillede i denne udgangsformation: Casper Radza – Thomas Viggers, Lasse Thomsen, Simon Trier – Jacob Linnet, Robert Kakeeto, Jonas Villemoes, Mads Hansen – Peter Kristensen, Malthe Boesen, Benjamin Zjajo. Der var turneringsdebut til Simon Trier og Mads Hansen.

Korthuset væltede på godt 10 minutter

Anton Stage afløste Mads Hansen fra 2. halvlegs start. Efter 53 minutter kom den første blottelse i forsvaret og FC Roskildes Roni Arabaci kunne score til 1-0. Middelfart svarede dog hurtigt igen tre minutter senere, da Malthe Boesen udlignede og Middelfart var igen på højde med situationen. Det varede så igen kun tre minutter, inden Mads Skøtt bragte FC Roskilde på 2-1 efter en ny åbning i forsvaret.

Kristoffer Johannsen bragte nyt blod ind i angrebet med indskiftningen af Marcus de Claville og debutanten Mikkel Hyllegaard. De afløste Peter Kristensen og Benjamin Zjajo efter 63 minutter. Et nyt hurtigt come back af Middelfart blev forpurret, da FC Roskilde allerede minuttet efter indskiftningen scorede til 3-1 på Roni Arabacis andet mål i kampen.

Det formåede Middelfart ikke at svare igen på og så var forårets første nederlag en kendsgerning. Middelfart brugte sin femte indskiftning efter 86 minutter, hvor Mikkel Blåholm afløste Robert Kakeeto.

Vigtigt med en sejr

Et skuffende nederlag i en meget vigtig kamp, men Middelfart var det næstbedste hold den dag på kunsten i Roskilde Idrætspark og kunne ikke på baggrund af indsatsen forlange udbytte af den kamp. Det satte som nævnt desværre også Middelfart noget tilbage i kampen om placeringen i toppen af 2. division og derfor er kampen i Brabrand meget vigtig.

Middelfart kan ikke tåle et nyt nederlag, hvis toptrioen ikke skal stikke af. Det suveræne tophold Esbjerg, der slider lidt med tingene i kulissen, skal til Thisted i næste runde, hvor også FC Roskilde (mod HIK – Middelfarts modstander 23/3) og Aarhus Fremad (mod AB) spiller ude. Forfølgerne fra Nykøbing FC møder hjemme Skive IK.

Kristoffer Johannsen: Vi mødte Brabrand i en testkamp den første lørdag i februar, hvor vi havde rigeligt med chancer til at vinde kampen, der sluttede 0-0. Vi kender Brabrand, som vi i mange sæsoner har spillet i række med, rigtig godt, vi ved hvad de kan - og det gør de oftest rigtig godt med en stærk kollektiv indsats – og vi har altid et mas at besejre dem.

Vi ved, vi skal være klar fra første fløjt, følge vores aftaler og arbejde hårdt i alle kæder. Så kan vi vinde i Brabrand, der godt nok lige nu ligger sidst i stillingen, men før har reddet ud af noget, der så værre ud. Brabrand kender om nogen betingelserne og kampen for at holde sig over stregen og de lægger sig aldrig frivilligt, afrunder træner Johannsen.

Kampen spilles kl. 14.00 på Brabrands kunstgræs. Dommer er Stefan Fyhn. Vejrudsigten siger skyet, ca. 10 grader og let vind.