Så fik vi sejren i hus – slutspillet er sikret

Endelig kunne der åbnes for sejrssangen i klubhuset, da Middelfart Boldklub vandt en overbevisende 4-0 (1-0) sejr over HIK lørdag eftermiddag på kunsten på Færøvej i skiftende forårsvejr med både regn og sol. En forløsende sejr efter nogle lidt skuffende resultater i starten af marts. Og nu kommer der to kampe i påsken med kort mellemrum – skærtorsdag i Sundby Idrætspark mod Fremad Amager og 2. påskedag den sidste forårskamp på kunsten med kampen mod Thisted FC. Næstsidste kamp i Grundspillet.

Der var foruden glæden over sejren og de tre point mod HIK også stor tilfredshed med, at sæsonens første delmål blev opfyldt, da Middelfart sikrede sig en plads i Oprykningsspillet, hvor der nu er 13 point ned til stregen, der skiller slutspillene. Her ligger netop Fremad Amager og Skive IK side om side i jagten på primært 6. pladsen og AB, der er Middelfarts sidste modstander i Grundspillet. Den kamp spilles i Gladsaxe 6. april.

God kamp og i god kontrol
Det er en stor tilfredsstillelse for Middelfart som oprykker at have sikret pladsen i Oprykningsspilet og dermed som minimum også pladsen i næste års 2. division. Slutspillet bliver en anden størrelse, hvor vi får maksimal modstand hver gang og hvor det kan være svært at sætte en længere sejrsserie sammen i jagten på toppen. Vi fokuserer på vores egne resultater og ser, hvor langt det bærer os, konstaterer cheftræner Kristoffer Johannsen ovenpå et Grundspil, hvor Middelfart gik ind til kampene i efteråret uden en på forhånd fastlagt målsætning ud over primært overlevelse i rækken.

Det har truppen håndteret helt utrolig godt, arbejdet hårdt med tingene under en ny træner og præsteret en række gode resultater, som vi kun kan være stolte over og som vi skal bygge videre på, fastslår Kristoffer ovenpå den vigtige sejr i lørdags.

Det blev en 1. halvleg i fuld kontrol mod et HIK mandskab, der slås for overlevelse i bunden af rækken. Det blåklædte hjemmehold dominerede de hvidklædte gæster, der i flere situationer var heldige med ikke at komme bagud tidligere i kampen.

Middelfart stillede med følgende hold: Casper Radza – Thomas Viggers, Lasse Thomsen, Simon Trier – Anton Stage, Robert Kakeeto, Jonas Villemoes, Jonathan Kjær – William Akpan, Malthe Boesen, Benjamin Zjajo

Vi havde en karantæne og lidt sygdom at forholde os til, men vi var overbevist om, at den første sejr i foråret var om hjørnet. Det har der været flere indikatorer på i de to første kampe trods resultaterne, hvor vi ikke kom rigtig fra land og ikke lykkedes helt med tingene, forklarer træner Johannsen.

Middelfart skulle hen til det 41. minut, før måltavlen kom i aktion. William Akpan, der havde startplads på fløjen, kom igennem til skud, ramte stolpen, og Malthe Boesen var klar og opfangede returbolden til 1-0 på et rigtig godt tidspunkt kort før pausen.

Det var så til gengæld hverken et godt tidspunkt eller godt overhovedet, da William Akpan kort efter scoringen lod sig provokere af en HIK spiller og gav dommeren mulighed for at stikke et direkte rødt kort ud. Reduceret til 10 mand og en kneben føring var opgaven før 2. halvleg. Der var noget at snakke om i pausen.

Suveræn 2. halvleg

Gameplanen for 2. halvleg blev selvfølgelig præget af, at Middelfart skulle spille 45 minutter plus tillægstid i undertal. Nu blev bolden overladt lidt mere til HIK og Middelfart satsede på en solid defensiv og skarpe omstillinger. HIK gik med på den ide og kom længere frem på banen i deres jagt på et muligt vigtigt point eller flere.

Middelfart viste så den kendte coolness i forsvaret halvlegen igennem og den nødvendige skarphed i to afgørende situationer inden for de første ti minutter efter pausen. Efter 51 minutter slog Jonas Villemoes til, da HIK presset blev brudt. Ville fik frit løb mod mål og i en mod en duellen med HIKs keeper, rundede han denne og sendte med største selvfølgelighed bolden ind til 2-0. Nu lugtede det af forårets første sejr og efter 55 minutter var den i realiteten i hus.

Middelfart i en hurtig omstilling og Malthe Boesen fandt med stort overblik Jonathan Kjær, der var fulgt med frem på fløjen, fik den på kanten af feltet og lagde bolden ind i modsatte side til 3-0 mod de nu modløse HIK’ere, der ikke fandt modspil mod de blå denne dag.

Hellerupholdet sendte tre nye mand i spil, men Middelfart kunne køre videre stillet ind på cruise control og selv uden den spildominans, der prægede 1. halvleg, var der ikke tvivl om, hvem sejren ville gå til. Peter Kristensen og Valdemar Kwasniak afløste Benjamin Zjajo og Anton Stage, da der manglede et kvarter på uret.

Kwasniak fik scoret sit første divisionsmål i den blå bluse, da han prikkede bolden fra HIK defensiven fem minutter efter, han var kommet på banen. Et hurtigt raid op mod HIK kassen og sikker scoring til 4-0. Middelfart sendte i de sidste minutter Mikkel Blåholm, Jonatan Bro og Marcus de Claville på banen. Ud gik Malthe Boesen, Jonas Villemoes og Robert Kakeeto.

Efter en håndfuld minutters overtid kunne armene strækkes i vejret og glæden over forårets første sejr slippes løs. Fortsættelse følger torsdag, når bussen kører mod Sundby og kampen mod Fremad Amager.