På vej sydpå i træningslejr

Når Middelfart Boldklubs spillertrup, trænerstab og andre med opgaver mandag kl. 14 letter fra Billund med lufthavnen i Antalya i det sydlige Tyrkiet som mål små fire timer senere, er det med udsigt til en uge i behagelige forårstemperaturer i træningslejr med finpudsning af forberedelserne og to testkampe under opholdet. Holdet vender hjem i uge 9 med små uger til forårspremieren i Roskilde den 9. marts.

Træner Kristoffer Johannsen kan konstatere, at der både er noget at videre med fra tidligere og nye ting i spillet, der bliver arbejdet godt med: Vi har den seneste uges tid spillet tre træningskampe, hvor der var mange positive momenter at glæde sig over. Spillet flyder godt, vi skaber chancer, vi står godt i forsvaret, men det fylder selvfølgelig noget, at vi i de fem kampe her i opstartsfasen har haft svært ved at score på vores mange chancer.

Vi skal score på chancerne

Kristoffer fortsætter: Sidste lørdag var det Skive fra vores egen række, vi testede os imod. Der var et nogenlunde tilfredsstillende tempo i store dele af kampen, vi kommer til en håndfuld rigtig store chancer, men får igen ikke afsluttet ordentligt, og så får Skive et irriterende sejrsmål ca. midt i halvlegen. Et frispark ind i vores felt, en uheldig afretning og så var den kamp afgjort. Lidt billedet fra kampen før mod Marienlyst.

I tirsdags havde vi så DS klubben OKS på besøg. Forskellen i niveauet mellem 2. division og DS kom da også til udtryk. OKS spillede en god kamp mod os, pressede i momenter, så det var en fin sejr på 2-0. Mikkel Hyldegaard scorede sit første mål for Middelfart i 1. halvleg, hvor Middelfart også brændte et straffespark, og Jonathan Kjær øgede til 2-0 i 2. halvleg.

Fredag gik turen til Silkeborg til en kamp mod Young Boys, som vi havde nogle tætte kampe med i sidste sæson i 3. division. Kristoffer Johannsen noterede sig en ny god, chanceskabende indsats, hvor måltavlen til sidst ikke afspejlede forskellen på de to hold. Young Boys kom foran efter en halv time i 1. halvleg og Middelfart udlignede efter ca. ti minutter i 2. halvleg ved Thomas Viggers. Mere blev det ikke til, så 1-1 blev resultatet.

Middelfart stillede fra start med Casper Radza – Simon Trier, Lasse Thomsen, Marcus Mlynikowski – Jacob Linnet, Robert Kakeeto, Mads Hansen, Anton Stage – Peter Kristensen, Mikkel Hyllegaard, Benjamin Zjajo. Der blev skiftet ind fra bænken i 2. halvleg. Bortset fra Jacob Okkels og Mads Jørgensen, der genoptræner, var alle mand til rådighed.

Professionelt program i Belek

Middelfart slår træningslejr op i de indbydende omgivelser i Belek i næste uge. Efter mandag som rejsedag, er der tre dage med to gange træning (tirsdag, fredag og søndag) to kampdage (onsdag og lørdag) med formiddagstræning, torsdag én træning og lidt ud af lejren, og næste mandag formiddag hjemrejse.

Cheftræneren forklarer: Vi har lagt et program, der ligner det, der bliver anvendt i klubber, der har spillerne til rådighed hele dagen. Vi træner med et program for detaljerne i spillet, vi har analyse af spillestil, vi tester niveauet i to kampe og vi har socialt samvær om aftenen.

Vi arbejder på alle aspekter af det at være et sammentømret fodboldhold både på og uden for banen. Vi træner de rutiner, vi længe har arbejdet med og vi indøver nye ting i forsøget på at blive et hold, der kan spille mod alle typer modstandere – og spille med i toppen af vores række, runder Kristoffer af.

Der kan tilføjes, at modstanderne onsdag er et tophold fra den næstbedste bosniske række. NK Stupcanica fra byen Olovo ligger på 2. pladsen i Prva Ligaen og har rækkens bedste forsvar – 33 point og målscoren 26-9 i 15 kampe. Spillertruppen er primært spillere fra Bosnien-Hercegovina blandet med en lille håndfuld spillere fra Nigeria. Byen Olovo har ca. 10.000 indbyggere og ligger ca. 50 km nord for hovedstaden Sarajevo i den vestlige af landet.

I lørdagens testkamp møder vi Aarhus Fremad, som vi har et fint kendskab til og som overvintrer én plads og to point over os i 2. division. Efter hjemkomsten fra Tyrkiet er der endnu en testkamp, den første lørdag i marts hjemme mod Næsby, inden det går løs med kampen om point.