Middelfart gør klar til forårspremieren

Efter et par måneder med vintertræning i den våde og kolde danske vinter og 8 dages træningslejr i Tyrkiet i forårstemperaturer er Middelfart Boldklub nu tæt på årets første kamp om point. Lørdag eftermiddag er modstanderen ude FC Roskilde, der før de sidste seks kampe i Grundspillet ligger nr. 2 i 2. division, to point foran Aarhus Fremad og fire point foran Middelfart.

Den korte fortælling er, at efterårets kamp, som FC Roskilde lidt heldigt vandt 1-0, gør forskellen på holdenes placering. Derfor er det også relativt let at forstå betydningen af kampen på lørdag. Skal vi op i hælene på sjællænderne med en sejr eller laver Roskilde et hul på 7 point? Uafgjort er selvfølgelig også en mulighed.

Ser godt ud

Cheftræner Kristoffer Johannsen ridser situationen op efter sidste weekends sidste testkamp mod Næsby fra 3. division, som blev slået 4-0 (2-0) efter en god indsats af Middelfart, der understregede forskellen mellem de to hold. Selv om Næsby i perioder også strittede godt imod og gav os kamp som altid, når de to hold mødes. Malthe Boesen scorede målene i 1. halvleg, og Benjamin Zjajo og Marcus de Claville øgede til 4-0 efter pausen.

Kristoffer: Ja, denne gang sad jeg så på den vindende bænk og kunne glæde mig over resultatet. Jeg har flere gange prøvet det modsatte mod Middelfart som træner i Næsby. Jeg synes, og ikke bare på baggrund af denne kamp, at vi står ok på dette tidspunkt af sæsonen. Der er trænet godt igennem af alle. Vi har en fuldtallig trup uden skader bortset fra et par stykker, der genoptræner.

Vi har haft lidt blandede resultater i testkampene. Vi kan se tilbage på en række kampe, hvor vi ikke har scoret nok mål i forhold de mange chancer, vi har spillet os frem til. Det gælder også kampene i Tyrkiet i forrige uge, hvor vi tabte med mindst mulig margin. Vi har været gode til at sætte os på kampene, men har så manglet nogle scoringer. Vi tror på, det er det rigtige, vi gør og at målene kommer.

Kristoffer fortsætter: Det er stadig tidligt på sæsonen og vi ved ikke helt, hvor modstanderne står styrkemæssigt. Vi er overbevist om, at vi både har toppen og bredden til at skabe et resultatmæssigt godt forår og så er det spændende, hvor langt det rækker i tabellen.

God træningslejr

Middelfart Boldklub prøvede noget nyt i år med 8 dage i træningslejr i tyrkiske Belek på sydkysten. Der blev trænet intensivt, nørdet med detaljerne og de gode baner og det dejlige vejr var med til at løfte niveauet betragteligt. Der var også plads til det sociale indimellem træningspas og kampe og det medvirkede også til et vigtigt trupmæssigt løft. Det ophold kan vise sig at være en god investering.

Men det hele er jo først en rigtig succes, hvis resultaterne følger med. Og vi starter som nævnt fra den hårde ende med FC Roskilde. De øvrige grundspilskampe er i rækkefølge Brabrand ude, HIK hjemme, i påskedagene er det Fremad A ude (onsdag aften?) og Thisted FC hjemme og endelig AB ude i sidste runde. Så er vi fremme ved 6. april og derefter starter slutspillene med 6 hold i hver.

FC Roskilde er et godt spillende hold, vurderer Kristoffer Johannsen på baggrund af efteråret, hvor de også fik en ny træner ind. Holdet mestrer mange ting og har en offensiv tilgang til spillet. Heldigvis har Middelfart rækkens bedste forsvar, så det har vi forhåbentlig et godt svar på. FC Roskilde øvede sig også på et 3. divisionshold i sidste weekend, hvor de havde besøg af rækkens nr. 2, Boldklubben Frem. Den kamp slap Frem bedst fra med en 1-0 sejr.

Nye navne

FC Roskilde var også på træningslejr i Belek i Tyrkiet i februar, hvor de spillede en enkelt træningskamp over tre halvlege. Det blev 1-3 mod FC Riga fra den bedste række i Letland. En kamp hvor holdets indsats blev rost af træner Mikkel Thygesen, der tiltrådte i et lidt turbulent efterår med tre forskellige trænere. FC Roskilde har fået tilgang i en målmand, Alexander Jensen, tidl. HIK og Kolding, forsvareren Mikkel Klarskov Madsen fra FC Nordsjælland og angriberen Arman Taranis med fortid i Burnley, Sønderjyske og Herning i JS.

Middelfart har også nye navne i truppen, hvor Noah Lauritzen, tidl. Young Boys, Silkeborg er reservemålmand, forsvareren Simon Trier er kommet fra Kolding IFs NordicBet Liga trup, midtbanespilleren Mads Hansen og angriberen Mikkel Hyllegaard er lejet i Sønderjyske, hvor de begge har spillet Superliga. Hyllegaard huskes også for nogle sæsoner i OB med 35 kampe på førsteholdet. De tre sidstnævnte er i spil til debut i Roskilde.

Kampen starter kl. 14.00 på kunstgræsset i Roskilde Idrætspark og dommer er Kasper Madsen.